Monday, March 19, 2018

Trip ke Kolkata,Darjeeling&Sikkim INDIA(2018)-D1

HUSBAND WIFE TRIP TO INDIA


13 Januari 2018

Train tiba di Gemas lebih kurang pukul 2.10 pagi. Mengantuknyala masa ni. Tapi kitorang terpaksa gagahkan kaki gak turun dan berjalan ke stn.


tiba di stesen Gemas pagi2 buta
berjalan masuk
stesen ktmb Gemas

Train seterusnya untuk ke JB Sentral adalah pada pukul 5.15 pagi. Ada masa lebih kurang 3 jam lagi. Ayoyo...apa nak dibuat. Kitorang pun cari port nak lepak-lepak. Asben sempat la lelap kat deretan kerusi. Siap berdengkur bagai.. Ape adehal..

Kita ni yang segan nak tidur. Maka setialah berjaga di sisi beg dan barang2.. Tahan la kelopak mata dari terkatup.. Nasib baik jenis yang xcepat lelap. Lagipun dah biasa berjaga & x tidur time belajar & keje buat design dulu.

Gemas -----> JB Sentral

Masa pun berlalu, lebih kurang pukul 5.10 pagi, kitorang turun ke platform dan menaiki train yang dah tersedia. Sebelum waktu train tadi, dah siap-siap ke tandas cuci muka bagai. Train tiba di JB Sentral pada pukul 9.00 pagi.

JB Sentral. Gambar dari wikipedia

Masih awal pagi lagi. Flight kitorang ke India adalah pada waktu malam nanti. Pada awalnya dah decide dengan asben nak check in hotel dan berehat je. So kitorang pun mencari locker untuk simpan backpack. Bayaran sewa locker di JB Sentral adalah RM10. Kalau lagi besar, lagi mahal.

Selesai je simpan beg, kitorang pun berjalan kaki di kawasan sekitar JB Sentral mencari hotel. Ada jugak jumpa tapi mahal nau aihh. Ada tu kitorang tanya ada x sewa per jam, orang kaunter tengok pelik je.. Dia ingat x kawin lagi gamaknye.

Kotaraya
Sambil cari hotel, kitorang tanya sekali tempat makan pagi sebabnya sepanjang kitorang berjalan tu, x jumpa kedai makan melayu. Kedai mamak adala jumpa. Ada staff salah satu hotel cadangkan kitorang ke Galleria @ Kotaraya. Jalan punya jalan sampailah kitorang di bangunan Kotaraya tu. Singgah jap breakfast sebelum berjalan kaki semula ke JB City Square.

Sudahnya kitorang decide untuk tengok wayang je. Sempat la layan 2 cerita (Thor & Jumanji) kat sini sambil layan mata yang mengantuk. Sebelum tengok wayang tu kitorang melepak di Cafe Bene, minum minum kopi.

tengok cerita Thor

Lebih kurang pukul 5.30 petang, kitorang berjalan kaki semula ke bangunan JB Sentral dan membeli tiket bas Causeway Link untuk ke Senai Int Airport. Tiket sehala berharga RM8 seorang. Kitorang book bus pukul 6.00 petang, kiranya xla awal sangat dan lewat sangat untuk ke airport.

JB Sentral -----> Senai Int Airport

Lepas ambil beg dari locker, kitorang terus berjalan ke terminal bas. Bas bergerak tepat pada pukul 6.00 petang dan mengambil masa lebih kurang 45 minit untuk sampai di airport. Bas ni ada setiap sejam. X yah risau kalau terlepas.

dalam bas

Kat airport, kitorang just tunggu masuk boarding gate je. Xde apa nak kejar sangat la masa ni. Web check in dah buat. Beg pun bawak masuk cabin je.

Alhamdulillah flight x de delay. Flight kitorang berlepas pada pukul 9.35 malam ke Kolkata dan tiba pada pukul 10.40 malam waktu India di Netaji Subhash Chandra Bose International Airport, Kolkata. 

Perbezaan waktu India dengan Malaysia adalah 2 jam setengah. Kiranya masa sampai ni, kat Malaysia dah pun pukul 1.10 pagi. (betul la kan kiraan ni?)

Senai Int Airport -----> Kolkata (patutnya 4jam lebih je. entah kat google map tulis 7j50m)

So mula-mula lepas sampai, seperti yang me dah survey, kitorang perlu booking prepaid taxi dulu untuk ke hotel. Kaunter prepaid taxi ni kat dalam airport, sebelum pintu keluar. Untuk ke hotel, cas taxi adalah Rs350.

TIPS PENTING : Standby siap-siap alamat hotel dan terus tunjuk di kaunter prepaid taxi kat dalam airport. Jangan ambik terus yang kat luar tu. Dengar citer mahal. Kena cas mahal tanggung sendirik.. hehehe

tiket prepaid taxi
ramai giler orang
tunggu turn

Kat Kolkata ni la kita boleh jumpa taxi klasik yang warna kuning ni. Bersepah lagi masih digunakan kat sini. Ramai sangat orang beratur nak naik taxi. Kena ikut turn ler..Lebih kurang pukul 11.30 malam barulah turn kitorang dapat naik taxi kaler kuning ni.

Tunjuk je alamat pada driver ni. Kalau di tau dia bawakla. Kalau x dia say hye hye bye bye je la. Pi carik taxi lain..:p

kat luar airport
   

taxi kuning

asben tengah tunjuk alamat hotel pada driver taxi

Netaji Airport -----> hotel
Perjalanan dari airport untuk ke hotel memakan masa hampir sejam gak la. Memang jauh sikit dari airport nak ke center point Kolkata. Hotel me dah book ni namanya Central Guest House. Dah siap book kat booking.com dan perlu bayar masa di hotel. 

dalam taxi ke hotel
Kitorang sampai hotel dah lewat jugakla hampir pukul 1 pagi. Selesai check in, kitorang naik ke bilik, mandi, solat dan tidur. Tapi x berapa nak lena pun tidur. Biasalah, xbiasa dengan tempat lagi.

Lagipun hotel ni terletak betul-betul tepi jalan. Kadang tu tersedar 3, 4 pagi bunyi hon lagi macam time tengahari pulak ligat nya.

So, kite ke mana pulak esok? Nantikan...












Trip ke Xinjiang CHINA(Summer 2019)-D8