Thursday, April 19, 2018

Trip ke Kolkata,Darjeeling&Sikkim INDIA(2018)-D9

HUSBAND WIFE TRIP TO INDIA

21 Januari 2018
Tiba dah hari untuk balik ke Malaysia. Rindu masakan mak.. Rindu sambal belacan..hehe. Flight kitorang harini dari Bagdogra ke Kolkata adalah pada pukul 6.10 petang. So ada la masa untuk perjalanan ke Bagdogra.

dah nak balik
Dalam pukul 9.00 pagi, kitorang check out dari hotel dan berjalan kaki ke taxi stand. Kat sini kena ambil sharing jeep untuk ke Siliguri. X macam mencari taxi ke resort tempoh hari, kali ni sangatlah senang nak cari jeep sebab banyak yang akan ke Siliguri.

Belum lagi sampai di taxi stand, ada 1 jeep berhenti untuk ke Siliguri. Seat kebanyakan belum penuh lagi. Kitorang pun naik dan mintak untuk duduk di seat hadapan sebab senang nak amek gambar. Asben duduk tengah, cumanya gear driver betul-betul celah kangkang.. haha.. adoila..

dalam jeep dah
driver tengah mencari orang lagi
Perjalanan dari Darjeeling ke Siliguri ni memakan masa lebih kurang 3 jam. Walaupun flight kitorang lewat petang, kitorang saje gerak awal takut terjadi pape di pertengahan jalan. Biar sampai awal, takut pulak terlepas flight.

Darjeeling -----> Siliguri

deretan kedai di ghum
deretan kedai di ghum

dah gerak.. bye bye Darjeeling
tiba di Ghum stn
rel keretapi
kedai sayur dan buah

deretan kedai di ghum
Dalam jeep yang sama rupanya ada sorang warga Nepal, Suresh kalau xsilap nama dia yang pernah bekerja di Malaysia. Rancak jugakla kitorang berbual sepanjang perjalanan. 

Lepas sikit dari Ghum, jalan dah start jam.. Kata Suresh, ada perjumpaan x pasti kat mana. Patutla banyak bendera-bendera di sepanjang jalan dan ada yang gantung di kereta. Masa ni kitorang cuak gak takut jam sepanjang jalan. Jauh lagi ni nak sampai Siliguri


jalan jam
kereta slow motion je bergerak
baru sampai Kurseong
jam lagi
Lepas sikit dari pekan Kurseong, driver masuk simpang jalan kecik. Rasanya short cut la kot, laluan kiri kanan ada ladang teh. Sempat pulak berhenti, yang lelaki nak pi kencing celah-celah pokok teh tu.

ladang teh
orang lain turun pi kencing, kita shoot gambar dulu

Lepas berhenti tu, perjalanan diteruskan lagi sehinggalah driver berhenti di salah 1 kedai makan, ntahla kat mana. Kitorang lepak kat luar je, cuma beli air sprite untuk hilangkan dahaga.

cuaca berkabus
ladang teh di lereng bukit
redup jalan ni

Lebih kurang 15 minit kat sini, masing-masing masuk semula ke dalam jeep. Perjalanan diteruskan lagi sampaila kat 1 kawasan ni ada banyak kereta berhenti tengah jalan. Ha sudah! Rusuhan ke pulak.. Risau gak dalam hati ni.. huhu..

stuck kat sini
Kata Suresh, jalan dah ditutup kat depan tu. Driver pun terpaksa patah balik. Ntahla jalan short cut mana dia ikut sampai masuk ke kawasan ladang teh. Tapi cantik ladang teh kat kawasan ni. Dalam pada kerisauan tu, sempat lagi dok klik klik gambar.

masuk ladang teh

Jam masa ni dah pukul 12.30 tengah hari. Masih awal lagi la. Ikutkan dekat dah nak sampai Siliguri. Cuma risau gakla sebab dah la kena patah balik. Suresh pun tau yang kitorang nak kejar flight petang. Dia tolong translate bagitau pada driver. 

ladang teh yang menghijau
short cut ikut sini
lawo hijau dia
selok belok ladang teh
Cilok punya cilok, sekali kat 1 jalan ni x lepas nak lalu. Ada lubang pulak. Ada jugak 2, 3 kereta yang ikut kat belakang. Kena pulak cari jalan lain.

x lepas ada lubang & pokok kat tengah2
rasa macam nak bergambar kat tengah-tengah tu
mungkin anak-anak pekerja ladang
patah balik

Tengok driver dah stress dah cari laluan. Last-last kena keluar balik dari jalan ladang teh tadi. Driver ikut balik jalan utama tapi berpatah balik. Ntahla jalan mana, terer driver ni dengan selok belok tempat ni.

ada plak pekerja ladang dengki pi letak btg paip ni x kasi lalu, tadi elok je kat tepi
ada sungai tempat mandi manda

Last-last jeep berhenti tepi jalan. Kitorang x pasti la kat mana. Tapi kata Suresh yang driver akan bawak kitorang terus ke airport, sebab dah terlepas dari Siliguri. Yang lain semua dah turun dan naik bas untuk ke Siliguri. Tinggalla me, asben, Suresh dan driver. Driver mintak Suresh ikut sekali untuk jadi translator. hehe

yang lain dah naik bas ni

X lama perjalanan, sampaila kitorang di Bagdogra Airport. Driver turunkan kitorang di luar, jauh sikit dari airport. Masa ni jam dah pun pukul 3.00 petang. Ha, 6 jam perjalanan. Kematu dah duduk dalam jeep.

Settle check in, kitorang terus ke airport restaurant. Lapar dah masa ni. Kitorang order nasi goreng vege je. portion banyak, boleh share 2 orang. Alhamdulillah kenyang.

selesai makan tengahari
sempat edit itinerary

Sesudah makan, kitorang pun terus menuju ke boarding gate. Ketat betul security check kat sini. Dengan ramainya pulak tu. Lelaki dan perempuan berasingan. Me dah settle, menunggu pulak asben yang jauh lagi kat barisan belakang.

curi-curi amek

Hampir setengah jam gakla proses nya. Selesai je terus ke boarding gate. Kitorang menaiki flight Air Asia India, flight berlepas ke Kolkata pada pukul 6.10 petang dan tiba pada pukul 7.10 malam. Sejam je perjalanan. 

dah sampai

Lepas ni flight balik ke Senai Airport pulak pada pukul 11.40 malam nanti. Lambat lagi nak tunggu kaunter check in bukak. So kitorang lepak dulu di airport. Lebih kurang 3 jam sebelum waktu flight, status flight delayed. Alamak.. delay la pulak. Lama dah menunggu ni. 

masih di airport
Masa ni dah hampir pukul 10.00 malam. Flight kitorang diberitahu cancel. Adoi... Tiket train dah beli pulak tu. Kitorang berusaha tanya kaunter, kot dapat selit dalam penerbangan lain, tapi x dapat. Air Asia akan sediakan penginapan untuk malam ni. Lebih kurang pukul 11.00 malam, kitorang dibawa ke hotel. Dah kena tambah cuti.. huhu

Hotel Oxygen
Sampai di hotel, kitorang check in dan letak beg kat dalam bilik. Kitorang turun semula untuk mencari kedai makan. Lapar pulak dah tengah-tengah malam ni. Cari punya cari, x jumpa pun yang agak meyakinkan..huhu. Beli air sprite & mineral water je sebelum balik ke bilik.

beli air
balik bilik
ni bilik kitorang

Sampai bilik, kitorang berehat. Esok flight akan diganti pada waktu yang sama jugak. So dan la esok nak ronda-ronda Kolkata. Sebelum tidur, sempat bagitau family dan bos pasala flight cancel.


Daaa.. jom ikuti cerita selanjutnya


































































Trip ke Xinjiang CHINA(Summer 2019)-D8