Tuesday, August 2, 2016

Trip Bajet Ciput ke Korea (Autumn 2013) - DAY 5

7 November 2013

Pagi hari ke 5 di Korea. Hari ni kitorang berjalan di kawasan sekitar je. Memang dalam itinerary ni dah diselang-selikan hari bagi tempat lawatan yang jauh dan yang dekat.

Kalau semalam tu dah pergi tempat yang agak jauh dan memenatkan, harini kitorang cuma berjalan-jalan di kawasan sekitar. Mengikut plan, hari ni kitorang akan melawat istana-istana utama yang terletak di Seoul ni. Lagipun guesthouse kitorang sangatlah dekat dengan istana-istana ni.

Hari ni kitorang cuma bawak bekal air dan biskut je. Memandangkan istana-istana ni letaknya berdekatan, kitorang decide untuk makan dan solat di guesthouse je tengah hari nanti.

Gyeongbokgung Palace -----> Changdeokgung Palace -----> Insadong

Kalau nak naik subway, boleh naik dari Anguk Stn ke Gyeongbokgung Stn. Tapi kitorang jalan kaki je sebab dekat sangat dan malas nak naik turun tangga subway. Banyak tangga wooo subway kat Korea ni.. huhu

Kitorang keluar dari guesthouse lebih kurang pukul 9.10 pagi. Sambil2 berjalan tu sambil bergambar dan hirup udara segar pagi di Korea ni. 

bestje suasana kat sini


daun pokok yang kuning tu sangat menyegarkan mata
dah nak sampai dah
jom lintas jalan dulu

Lebih kurang pukul 9.30 pagi kitorang sampai di pagar luar istana. Baru pagar luar tau, x masuk lagi bahagian dalam. Nak ke kaunter pun kena menapak lagi sebab kawasan istana ni sangatlah besar.

ni baru sampai area pagar luar
besar kan.. kawasan dia lapang je


Kena lalu arch by arch baru sampai kat bahagian kaunter tiket dia. Harga tiket masuk ke palace ni adalah 3000 won seorang. 

lepas masuk arch ni baru sampai kaunter tiket 
boleh tukar duit kat sini
jom masuk
 Bila kawasan luas pengunjung kalau ramai pun nampak macam x  ramai
ni map palace
cantikk..
ni bahagian dalam bangunan istana
ni dalam bangunan lain

Banyak gambar kat sini. Jom layan gambar je sebab x tau nak tulis caption ape.. setiap bangunan tu pun xtau bangunan apa..hehe






banyak kawasan yang kosong area istana ni. 
ni dikelilingi tasik

Dah puas berjalan di bahagian dalam yang cukup luas tu, kitorang keluar pulak untuk ambil gambar di bahagian pintu masuk utama palace ni.

Ada guard-guard jaga di bahagian pintu masuk. Kitorang keluar pun sebab sebentar lagi akan ada ceremony yang dinamakan " Guard-changing Ceremony". 

Kalau x silap, ceremony ni diadakan 6 x setiap hari. Masa kitorang kat luar ni jam baru pukul 10.40 pagi. Ceremony bermula pada pukul 11.00 pagi.

pintu masuk utama

masa ni belum mula lagi
cubala buat lawak depan guard ni..hehe

Ada lagi 20 minit sebelum persembahan bermula. Kitorang masuk balik ke dalam untuk mencuba pakaian guard ni di bangunan berdekatan dengan pintu tadi.

Tengah-tengah beratur, nampak guard2 tadi macam dah nak mulakan persembahan. Kitorang keluar dulu untuk tengok ceremony ni. Persembahan ni x lama, lebih kurang 10 minit je.

diorang dah nak mula


gambar dari internet : guard changing ceremony
gambar dari internet : guard changing ceremony

Lepas tu kitorang masuk ke dalam balik untuk mencuba pakaian diorang. Free je kalau nak try cuma kena ikut masa tertentu yang ditetapkan. 

Diorang akan tunjuk cara pemakaian dan kita dibenarkan bergambar selama 5 minit sebelum pakaian tu dipulangkan.

jenis-jenis pakaian lelaki/perempuan/kanak-kanak
kat sini la tempat try baju


Lepas dah bergambar bagai, kitorang tukar balik pakaian dan bergerak ke muzium istana ni pulak. Muzium ni kat dalam kawasan yang sama jugak.

Masa ni jam dah pun pukul 11.30 pagi. Kitorang decide untuk terus melawat ke sebuah lagi istana yang terletak paling hampir dengan guesthouse. Sepatutnya palace yang 1 lagi ni kitorang pergi waktu petang nanti, tapi last minit tukar plan sebab awal lagi kan.

Gyeongbokgung Palace -----> Changdeokgung Palace.

Kitorang pun berjalan menuju ke Changdeokgung Palace. On the way tu ade la nampak 1 group tengah buat rakaman, kemungkinan berita la kot. Kitorang ingatkan kot Running Man ke buat rakaman kat situ kan.. boleh jugak mintak sainnnnn..haha

hepp kejela bukan tidooo


bangunan tepi jalan

Dalam pukul 12.00 tengah hari, kitorang sampai di pintu masuk palace. Di bahagian sebelah kiri, terdapat kaunter untuk tiket. Tiket masuk berharga 3000 won seorang. Kebetulan masa kitorang datang ni, orang ramai. Terpaksa la beratur panjang sebelum dapat beli tiket masuk.


dah sampai pintu masuk 
ramainya orang  beratur
view dari kaunter, betul-betul tepi jalan raya

Lepas dah dapat tiket, kitorang pun masuk ke dalam. 10 minit jugakla beratur nak dapatkan tiket. Istana ni lebih kurang je dengan Geongbokgung Palace. dah nama pun palace kan.. hehe..

Map Changdeokgung Palace

Jom layan gambar tanpa caption lagi. hehe











kat istana ni banyak betul kitorang jumpa pokok buah persimmon (pisang kaki korea). Manis sangat buah ni. Kitorang selalu beli masa kat Korea ni.

sedapnya.. buah  persimmon
pokok dah tinggal ranting

X lama pun kitorang kat area istana ni. Penat jugak berjalan sebab kawasan istana-istana ni luas. Masa ni jam hampir pukul 1.00 tengah hari. Perut pun dah berkeroncong mintak diisi. Kitorang pun berjalan kaki keluar dari istana menghala ke guesthouse. X jauh dah guesthouse dari palace ni.

tengah tengok daun maple, lepas tu kutip sehelai simpan.. hehehe
kenderaan bomba di korea

Kitorang sampai di bilik pada pukul 1.20 petang. Sebelum tu  singgah di mart beli nasi instant, pringles dan pretzels. Kitorang berehat kejap, makan2 dan solat sebelum keluar balik.

makan di lantai je, best sebab ada pemanas
jom makan


Lepas dah settle semua benda, kitorang keluar balik pada pukul 2.30 petang. Sampai la ni kitorang x naik subway lagi. Kitorang berjalan kaki jugak menuju ke Insadong yang terletak berdekatan.

gambar pun gelap..haha..baru nak keluar balik masa ni

Insadong ni pun salah 1 tempat untuk shopping souvenir. Tapi me lebih suka di Namdaemun Market. Malam ni kitorang akan ke Namdaemun Market lagi untuk shopping souvenir. Sekarang ni jalan-jalan je dulu.

kat area Insadong la ni
x taula apa yang aunty ni jual. barang hand made

Macam-macam kedai barangan ada kat sini. Ada 1 kedai ni menjual aiskrim, tapi pelik pulak rupenye, macam tongkat. hehe. Kitorang x beli, cuma tengok je cara dia buat



minat sungguh pattern baju dalam ni. Nampak unik..
gerai menjual gelang
Money Changer pun ada kat sini

Lebih kurang pukul 5.30 petang, kitorang decide untuk ke Namdaemun market. Lupa dah kitorang naik subway dari mana. Rasanya dari Jonggak Stn (line 1) kitorang ke Seoul stn dulu sebelum bertukar ke line 4 untuk ke Hoehyeon stn.

Sampai je di Namdaemun Market dah gelap dah, lebih kurang pukul 6.00 petang masa ni. 

Namdaemun Market

Esok adalah hari last kitorang di Seoul sebelum ke Busan. So, mula lah misi kitorang malam ni untuk mencari souvenir. Macam-macam souvenir ada kat sini. Kedai yang menjual barang souvenir ni pun ada banyak.

Me ada survey 1 tempat ni yang menjual brooch murah di bangunan E-Lengdang. Kedai di tingkat 2 bangunan ni. Tapi masa kitorang pergi ni kedai kat situ dah tutup. Kalau ada masa, kitorang pergi lain kali je lah. Kitorang pusing-pusing lagi mencari souvenir untuk dibeli.

Ni bangunannya




Masa ni dah kurang bergambar sebab masing-masing sibuk membeli souvenir. hehe..So dah agak-agak puas hati membeli tu, kitorang pun menghala ke subway stn untuk  ke Itaewon pulak. Ni tandanya perut dah lapar mintak diisi. 

Kitorang sampai di Muree Korean restaurant lebih kurang pukul 7.40 petang. Makan kali ke2 kat sini jugak.. Menu yang kitorang order adalah Chicken Biryani &  Kimchi Jiggae.

kitorang duduk kat meja luar pulak
sup pedas kimchi
Chiken Biryani! nasi wajib kena ada..hehehe

Total bayaran untuk menu kitorang malam tu ialah 24000 won. Kalau ikut rate masa tu lebih kurang RM71.00.. mahal kan... Lebih kurang pukul 8.30 malam kitorang pun berjalan kaki menuruni bukit menuju ke subway.

itaewon

Di pertengahan jalan, singgah pulak beli tortilla di Pasha Kebab. Kreatif sangat cara diorang display menu. Nampak real, siap gantung kat bahagian atas.

menu di pasha kebab



Lepas tu kitorang terus ke Itaewon stn dan menaiki subway untuk pulang ke guesthouse. Kitorang sampai di guesthouse pada pukul 9.30 malam. Balik awal dapatla berehat-rehat awal.


Sambil-sambil berehat tu kitorang buat kiraan bajet sekali dengan packing barang-barang. Esok kitorang dah nak kena check out. Masuk malam ni dah 5 malam kitorang stay kat guest house ni.

Sambil-sambil tu belek-belek barang souvenir yang dah dibeli. Kot ada yang x cukup, sok sebelum ke Busan, kitorang nak singgah membeli lagi. Ni antara barang-barang & souvenir yang kitorang beli ;


seaweed kimchi..sedappp
ni pun kimchi seaweed jugak
baju & cap. Baju ni beli kat gerai aunty jual pakaian longgok je..
set sudu & chopstick

file gambar running man pun nak beli..hehe

So, malam tu berkemas la kitorang sebab dah nak ke Busan keesokan harinya. Tidur awal sikit sebab perjalanan jauh esok. Okla, jumpa dalam next entry ye.. daaaa...





























































































































































































































Trip ke Xinjiang CHINA(Summer 2019)-D8