Tuesday, October 31, 2017

Trip Bermotor di Ladakh (2017) - Day 9

HUSBAND WIFE TRIP TO NDIA

2 September 2017

Hari ni merupakan hari aidiladha bagi masyarakat Muslim kat Ladakh ni. Kitorang semalam ada bertanya pada owner kedai makan tu, katanya ada buat ibadah korban kat masjid. Kitorang ingat nak pergi tengokla.

Awal-awal pagi tu, dalam pukul 6.30 pagi ade staff cottage hantar chai panas kat khemah. Ha.. elok sangat la sejuk-sejuk ni..memang kena la, biskut pun ada. So kitorang lepak kat luar khemah breakfast sambil ambik angin pagi. Sejuknya la..

Best masa lepak ni.. Tenang je rasa, tengok kehijauan, x pikir urusan lain.. Maknanya kena selalu travel la macam ni.. baru rasa relax je.. hehe

best betul melepak cam ni

melepak depan khemah.. ha relax je nampak kan..haha

Lebih kurang pukul 8.30 pagi kitorang pun mula bersiap-siap untuk check out. Asben check dulu condition motor dan lepas tu ikat balik botol minyak spare tu kat motor. Perjalanan balik ni sama jauh la, 6 jam macam perjalanan pergi semalam melalui jalan yang sama.

prepare apa yang patut

Masa tengah belek-belek motor, ada bertegur sapa dengan sorang tour guide ni. Dia bawak pelancong dari Singapore. Sempatla bersembang dengan lelaki warga Singapore tu. India Singapore. Diorang akan terus ke Pangong Lake dari Nubra Valley ni.

Kalau ikutkan plan asal memang kitorang pun akan terus ke Pangong Lake dari sini, tapi plan dah berubah kan sejak dari Delhi hari tu. Xpela, kita ikut je plan baru ni. Kitorang akan ke Pangong Lake esok dari Leh

Hunder -----> Pangong Lake
So, lepas dah panas enjin motor, kitorang pun bergerak menghala ke Leh. Kitorang singgah di Diskit mencari masjid yang katanya ada buat korban. Sempat bertanya pada sorang lelaki ni, kebetulan dia, isteri dan anak2 dia nak ke masjid. So kitorang pun follow belakang.

Hunder -----> Diskit
X lama tu sampai lah kat sebuah masjid. Asben ada bersembang dengan salah seorang lelaki kat situ, katanya ni masjid syiah.. Kitorang cuma lepak kat luar masjid je. Kebetulan memang ada bawak bendera Malaysia yang ada gula-gula, me agihkan pada budak2 yang ada kat situ. Bukan main seronok diorang.

antara budak-budak yang ada kat sini

seronok diorang dapat bendera

berkenan kat budak ni.. comel aih

kaum lelaki kat luar masjid

geng budak lelaki


Adala dalam setengah jam kitorang kat situ. Tapi x nampak pulak ada buat korban ke x. X lama tu kitorang pun mengundurkan diri. Perjalanan jauh lagi ni. Kitorang start gerak masa ni dalam pukul 10.00 pagi.

Diskit -----> Khardung Village
Lebih kurang pukul 11.00 pagi, kitorang tiba di Khardung Village. Singgah minum pagi jap. Kitorang order chai dengan magee.

singgah kat sini

ada budak comei kat sini.. 

view sekitar

Alhamdulillah cuaca ok

snow cap mountain

chai & magee

Lepas mengisi perut, kitorang meneruskan semula perjalanan, kali ni agak mendaki sebab nak naik ke Khardung La. Dalam pukul 12.00 tengah hari kitorang tiba di kullu north check post. Sebelum tiba di Khardung La, kitorang ada stop dekat setengah jam jugakla kat 1 tempat ni. Diorang tengah buat kerja-kerja meratakan jalan.

Khardung Village -----> Khardung La


stop jap

Lepas tu perjalanan diteruskan lagi. Kitorang ada gak singgah lagi untuk ambik gambar di beberapa tempat yang dirasakan cantik. Ikutkan setiap kali selekoh nak berhenti sebab banyak view cantik2.

bersimpang siur jalan

sayup nya

stop jap

luasnya pemandangan

Lebih kurang pukul 1.15 petang, kitorang pun tiba di Khardung La. Suasana yang berbeza dibandingkan dengan semalam. Kali ni memang ramai sangat orang. Penuh kereta park dekat luar. Kiorang singgah sekejap untuk minum chai. Lepas tu ters gerak semula.

stop jap kat sini sebab ada background salji
Khardung La -----> Leh
Akhirnya kitorang selamat sampai di Leh pada pukul 2.30 petang. Kitorang singgah dulu di pam minyak. Isi minyak 6.5 liter kena bayar Rs500. Minyak spare masih lagi belum terusik. Settle isi minyak, kitorang terus balik ke Raybo Hostel.

isi minyak dulu

tunggu turn

Rs 500 untuk setengah tangki minyak
Alhamdulillah selamat perjalanan pergi dan balik ke Nubra Valley. Mujurlah xde pape kerosakan berlaku kat motor. Petang tu kitorang berehat kepenatan.

Dalam pukul 4.15 petang, kitorang keluar ke Main Bazaar. Ingatkan nak mencari kedai makan. Pergi Wazwan tutup. Memangla tutup sebab hari ni kan Hari Aidiladha. Kedai lain pun banyak yang tutup kat main bazaar. 

terjumpa budak korea ni, dia jual gambar2 yang dia tangkap

So kitorang decide untuk beli makanan di kedai barang-barang runcit seperti magee, roti, buah-buahan dan air. Lepas tu balik semula ke hotel. Apalagi, masak magee la nampak gayanya..haha

naik tingkat atas cari magee
kedai runcit di Leh

Dah settle membeli terus gerak ke hostel dan check in. Dapat bilik yang sama jugak macam kelmarin. Lepas tu, kitorang terus masak magee untuk mengatasi kelaparan akibat kedai makan tutup.. kwang3.. haha

jom masak magee
magee kari malaysia lawan magee peri peri ladakh

Pada waktu malam, kitorang cuma berehat di bilik dan membuat pengiraan semula bajet yang ada. Yela, takut jugak kot x cukup bajet nanti kan. 

So esok kitorang akan ke Pangong Lake! Dapat ke kitorang jejak tasik yang menjadi lokasi filem 3 Idiot tu ha? Nantikan dalam entry berikutnya.. daaa






































Trip ke Xinjiang CHINA(Summer 2019)-D8